به گزارش پایگاه خبری بستک نیوز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وظیفه خطیر ترویج کتابخوانی و تربیت کودک و نوجوان در عرصه های فرهنگی، هنری، ادبی و آموزه های دینی را برعهده دارد.کانون نامی است که حس خوبی را همراه با خاطراتی خوشایند در نسل امروز بر می انگیزد.خاطراتی همراه با لحظات رویایی خواندن اولین کتاب ها و عصرهای بلند تابستان، جایی که اولین دریچه های هنر و ادبیات به روی کودکان گشوده شده است.ایجاد امکانات لازم برای رشد و پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کمک به شکوفایی استعدادهای آنان در اوقات فراغت، هدف اصلی کانون برشمرده شده است.

می توان جایگاه کانون را هم ‌تراز با مدرسه و حتی وسیع ‌تر از آن دانست و به کانون به عنوان یک سازمان های فرهنگیِ مادر توجه ویژه کرد، چرا که کانون پرورش فکری در کار استعدادیابی تجسمی و ادبی کودکان این مرز و بوم و به سامان رساندن بخش مهمی از هوش هنری و سرمایه اجتماعی فرزندان ایران زمین، در تلاش مستمر بوده و هست.

مربیان مجرب در گسترده ترین شبکه فرهنگی کشور، فعالیت های متنوع و کتاب محور را در راستای مهارت افزایی به آینده سازان در دستور کار خود دارند.ثمره کار فرهنگی در دراز مدت به چشم می آید، کار فرهنگی در طی زمان و در بطن زندگی نمود پیدا می کند و تاثیر می گذارد.کار مراکز کانون نیز کاری فرهنگی است، ساختن و پرداختن کودک است و آماده کردن کودک برای زندگی در جامعه، پذیرش مسئولیت و در کل اجتماعی بار آوردن کودک است.

افرادی در کار با کودک و نوجوان موفق هستند که مخاطب ‌شناس خوبی بوده و با دنیای مخاطبشان آشنایی کامل داشته باشند.دغدغه ‌های آن‌ ها را به‌ خوبی تشخیص دهند و در جهت درک آنها تلاش کنند.تربیت کودک کاری تخصصی است که نیازمند توانایی و تجربه است.دین اسلام و سخن بزرگان دین ما نیز آکنده از آموزه های روانشناسی است و نشان می دهد که پیامبر، ائمه و بزرگان دین چقدر به مسئله تربیت کودک حساس بوده اند.با مراجعه به روایاتی در مورد برخورد پیامبر (ص) با کودکان به خصوص فرمایش گهربار حضرت علی (ع) در مورد تقسیم تربیت کودک به سه بخش پادشاه بودن، سرباز بودن و وزیر بودن و طرف مشاوره قرار گرفتن به ما می آموزد که چگونه با کودک و دنیای ویژه او برخورد نماییم.

کار فرهنگی برای کودک هزینه نیست بلکه یک سرمایه گذاری است که باید آن را باور کرد و از هرگونه سرمایه گذاری در این عرصه استقبال کرد.اشاره به این مهم نیز ضروری است که کار با کودک، کاری تخصصی است و باید تحت نظارت افراد صاحب نظر انجام شود.کار کانون، شناسایی و تربیت کودکان با استعداد طی برخی فعالیت هاست.این کار بیشتر در تابستان میسر می شود که مراکز با مراجعه پر تعداد کودکان و نوجوانان روبرو هستند.کودکان با استعداد در این ایام توسط مربیان شناسایی می شوند.هر کودکی استعداد و علاقمندی خاصی در زمینه های مختلف دارد.برای آن کودک در ایامی که مربی وقت بیشتری برای فعالیت تخصصی دارد برنامه های ویژه اجرا می شود تا کودک در راستای علایق و توانایی های خویش پیشرفت نماید.

در همین خصوص با توجه به فرا رسیدن هفته ملی کودک، با راحله حاجی نیا مربی ادبی کانون پرورش فکری شهرستان بستک به گفتگو نشستیم.خانم حاجی نیا لیسانس الهیات دارد و دانشجوی دوره فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی است.وی عضو انجمن نویسندگان و انجمن شعر و ادب شهرستان و یکی از فعالین عرصه فرهنگی است که پس از اخذ دیپلم، مربی گری را شروع کرده و ۱۲ سال است که سابقه کار با بچه ها را دارد.

فعالیت کانون برای خوشحالی و رضایت کودکان است

مربی ادبی کانون پرورش فکری شهرستان بستک در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ما، فعالیت در کانون را کتاب محور دانست و گفت: بیشتر فعالیت های کانون با تکیه بر کتاب انجام می شود.فعالیت ها به سه قسمت فرهنگی، ادبی و هنری تقسیم که بنده در بخش ادبی فعالیت دارم.همیشه به کارهای فرهنگی و البته کار با بچه ها علاقمند بودم و قبل از ورود به دانشگاه، وارد کانون شدم و همزمان با تحصیل، با بچه ها هم کار می کردم.

وی افزود: چون این کار با روحیه من سازگار بود و به من احساس خوبی می داد آن را انتخاب کردم.مطالعه، نوشتن و معاشرت با کودکان از منابع اصلی تامین انرژی من هستند.کانون هم این امکان را به من داد که در کنار بچه ها باشم با اینکه از کودکی هم به تدریس علاقمند بودم.من در تمام این سالها کار نکردم بلکه در کنار بچه ها چیزهای ارزشمندی را یاد گرفتم و احساسات قشنگی را با آنها تجربه کردم.

راحله حاجی نیا با اعلام اینکه اعضای این مرکز در رده سنی ۶ تا ۱۷ سال قرار دارند اظهار داشت: اعضای کانون بعد از ۱۷ سالگی می توانند جذب انجمن های کانون از جمله انجمن شعر، داستان، عکاسی، سرود و … شوند و تا ۲۵ سالگی در این انجمن ها عضو باشند.

وی خاطرنشان کرد: محیط کانون یک محیط شاد و صمیمی است و آموزش ها هم به صورت غیرمستقیم و در قالب بازی، قصه گویی، سفال، کاردستی و نقاشی انجام می شود.قطعا هر کودکی عاشق رنگ، بازی و شادی است و هیچوقت از آن خسته نمی شود.مربیان کانون نیز برای آموزش از روش های غیرمستقیم و خلاقانه استفاده می کنند که نه تنها برای کودکان خسته کننده نیست بلکه بسیار جذاب و مفرح نیز هست.من فکر می کنم بچه ها زیباترین خاطراتشان را از کانون دارند چون مهم آنها هستند و فعالیت این مجموعه برای خوشحالی و رضایت آنهاست.

مربی ادبی کانون پرورش فکری شهرستان بستک با اشاره به اینکه ۱۱ هزار جلد کتاب بالغ بر ۳ هزار عنوان در کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان موجود است گفت: بیش از ۶۰ عنوان فعالیت کتاب محور در این مرکز انجام می شود که می توان به روان خوانی کتاب، بحث و نقد کتاب، قصه گویی، کاردستی، نقاشی، نمایش، سرود، نوشتن خلاق و کارگاه های تخصصی شعر و داستان اشاره کرد.همچنین کودکان می توانند کتاب های مناسب گروه سنی خود را از کتابخانه به امانت برداشته و مطالعه کنند.

وی تاکید کرد: مربیان کانون همواره با تشکیل کارگاه های فصلی، با اولیا اعضا ارتباط دارند و در این کارگاه ها سعی بر این است تا برنامه های اجرا شده در طول سال و فعالیت هایی که با بچه ها کار شده، به صورت حضوری و با اسلاید تصاویر معرفی شوند.فعالیت هایی خاص همانند کاردستی، سفالگری و نقاشی با حضور والدینشان کار میشد.حتی ارتباط مربیان گاها بصورت تلفنی بوده و از نظرات و پیشنهادات والدین در جهت پیشرفت کارگاه ها استفاده می شود.مادران اعضا در مسابقات کتابخوانی و جشنواره ها حضور فعال دارند.اکنون که کارگاه ها با شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار می شود همچنان آن ارتباط بین والدین و اعضا برقرار است و چون اکثریت اعضا با گوشی های والدین در کلاس ها حضور دارند آنها نیز به سهولت با شیوه کار مربیان آشنا شده و همسو با مربیان همکاری می کنند.

باید کودک را به خودباوری برسانیم

راحله حاجی نیا در بخش دیگری از گفتگو با برشمردن ویژگی های مربیان کانون گفت: ویژگی های یک مربی خوب به دو بخش تقسیم می شود، بخش اول ظاهر و پوشش مربی است.مربی قبل از برقراری ارتباط کلامی، باید روی کودک تاثیر لازم را بگذارد.این تاثیرگذاری به وسیله رنگ و طرح لباس است که باید شاد و جذاب باشد، زبان بدن، نوع نگاه، حرکات چهره و رفتار صمیمی که باعث ایجاد حس اعتماد در کودک شود.

وی افزود: بخش دوم ویژگی های درونی کودک است.مربی باید بتواند احساس خوبی در کودک ایجاد کند و کودک را در مسیری قرار دهد که به سمت شناخت خود و استعدادهای نهفته در درونش حرکت کند.آن قابلیت هایی که خداوند در وجود پاک کودک قرار داده را پرورش بدهد و به کودک حس احترام به خود، ارزشمندی و اعتماد به نفس بدهد.باید کودک را به خودباوری برسانیم تا بتواند قابلیت های وجودی خودش را کشف کند و رشد دهد تا حضوری مفید و موثر در جامعه داشته باشد.مربی باید کودک را جستجوگر، پاسخ جو و تحلیلگر تربیت کند تا خودش به دنبال حل مسئله برود نه اینکه صرفا به کودک اطلاعات بدهد وگرنه گوگل خیلی بهتر از ما می تواند به همه اطلاعات بدهد.

مربی ادبی کانون پرورش فکری شهرستان بستک با بیان اینکه مطالعه باید در کودک به صورت یک رفتار نهادینه شود ابراز داشت: کودک باید کتاب بخواند تا بتواند کتاب قوی را تشخیص دهد.او باید در مورد مطالبی که خوانده حرف بزند و درک و برداشت درستی را از مطالب داشته باشد.کتاب خواندن و وجود یک مربی یا راهنما که کودک را به سوی درک درست هدایت کند باعث رشد ادبی کودک می شود.

وی تصریح کرد: کودکان در کانون به صورت روزانه کتاب می خوانند، درباره مطالبی که خوانده اند صحبت می کنند و با هم بحث و تبادل نظر می کنیم.کتاب ها را با هم مقایسه کرده و از لحاظ شکل ظاهری و محتوایی با هم گفتگو می کنیم.این فعالیت ها برای همه رده های سنی در کانون اجرا می شود و هر کدام از این مسائل، عواملی هستند برای رشد ادبی بچه ها که مهمترین آن ایجاد عادت به مطالعه است.

راحله حاجی نیا با اشاره به مسئله رشد و استعداد کودکان گفت: به طور کلی تمام فعالیت های ۶۰ گانه کانون در جهت رشد و پرورش استعدادهای آنها انجام می شود.به این صورت که کانون از قبل یک نیازسنجی مبنی بر اینکه کودک برای رشد به چه چیزهایی نیاز دارد انجام داده، سپس نیازهای کودکان را در قالب فعالیت های ادبی، هنری، فرهنگی و اسلامی ارائه می دهد.

وی با بیان برخی از کارهای فرهنگی در کانون اضافه کرد: قصه گویی باعث افزایش اعتماد به نفس و تقویت فن بیان کودک می شود.کتابخوانی و شعرخوانی باعث افزایش سطح سواد و غنی تر شدن گنجینه لغات کودک می شود.شناخت مفاخر و وقایع برای آشنایی بیشتر بچه ها با مفاخر ملی و وقایع تاریخی و مذهبی مفید است.فعالیت هایی همچون کاردستی، نقاشی، سفال و طراحی که از فعالیت های مورد علاقه بچه هاست برای شناخت و کشف استعداد آنها و همچنین تخلیه استرس، هیجانات منفی و رشد و پرورش ذوق هنری آنها مفید است.برای ایجاد روحیه جستجوگری در بچه ها باید روی مهارت های بنیادی آنها کار شود، باید مهارت های حسی بچه ها تقویت شود که این مهم در پنج جلسه اول کارگاه نوشتن خلاق انجام می شود.همچنین این کلاس باعث می شود بچه ها به راحتی احساسات و افکار خودشان را به زبان بیاورند.آنها بیشتر از نقد به تشویق و حمایت نیاز دارند چون گاها دیده می شود که خودشان به انجام این فعالیت ها علاقمند هستند اما به علت دوری مسیر یا دیگر مسائل، متاسفانه خانواده ها با بچه ها همراهی نمی کنند.

نقش پررنگ کانون در علاقمند ساختن کودکان به مطالعه

مربی ادبی کانون پرورش فکری شهرستان بستک در ادامه به بحث دایره مطالعاتی اعضای کانون پرداخت و گفت: زمانی که کلاس ها به صورت روزانه و حضوری برگزار می شد اعضا با همراهی مربی کتاب می خواندند و هر کدام از آنها دو کتاب را به امانت می بردند.در سال گذشته ماهانه بیش از ۲۰۰ مخاطب از کانون کتاب به امانت گرفته اند و امسال هم با توجه به شرایط بیماری کرونا، کتاب ها در قالب فایل pdf و کلیپ تصویری در اختیار اعضا قرار می گیرد.بدون شک کانون در علاقمند ساختن کودکان به مطالعه و ایجاد عادت مطالعه نقش پررنگی داشته است.

وی افزود: با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی، کانون با برگزاری کارگاه های آنلاین و مجازی بدون محدودیت زمان، اقدام به غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان کرد.در واقع فضای مجازی این امکان را به ما داد که نه تنها کودکان بستک بلکه کودکان کل شهرستان را زیر پوشش قرار دهیم.در دوران قرنطینه، طرح امداد فرهنگی به صورت مجازی و به همت مربیان کانون صورت گرفت.مربیان کانون با اجرای این طرح، با هدف کاهش استرس و نگرانی از اوضاع پیش آمده و ایجاد حس شادی و نشاط، لحظات خوبی را برای کودکان خلق کردند.

راحله حاجی نیا بر گسترش فعالیت در فضای مجازی در دوران کرونا تاکید کرد و اظهار داشت: در این شرایط که متاسفانه برگزاری کلاس ها به صورت حضوری امکانپذیر نیست کلاس ها به صورت مجازی و بر خط برگزار می شود.مربیان فعالیت و برنامه های خلاقانه و تصویری برای اعضا تهیه می کنند.همچنین برای دسترسی آسان مخاطبین، پورتال اینترنتی کانون به آدرس www.kpf.ir راه اندازی شده که کودکان می توانند با مراجعه به این پورتال و عضویت در این سایت، از خدمات فرهنگی، هنری و ادبی کانون بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا، فضای مجازی رابط و پیوند دهنده مربیان و اعضای کانون بود هرچند آن پیوند عاطفی و صمیمانه بین مربیان و اعضا که در برخورد رو در رو ایجاد میشد را از بین برد اما از طرفی باعث شد تمامی کودکان و نوجوانان از هر شهر یا روستایی بتوانند از آموزش ها استفاده کنند.در یکی از کارگاه هایی که به صورت آنلاین برگزار کردم دو نوجوان یکی از شمالی ترین منطقه تهران و دیگری از دورافتاده ترین روستای جنوب کشور حضور داشتند که این مسئله یکی از تاثیرات مثبت شرایط جدید بود.

مربی ادبی کانون پرورش فکری شهرستان بستک گفت: در تمام این سالها، در کنار بچه ها دنیای کودکانه ام را دوباره زندگی کردم.کار من ترکیبی از ارتباط با بچه ها، مطالعه، تدریس، بازی و تفریح بود.بهترین لحظات کاری من وقتی بود که می فهمیدم کودک هیچ علاقه ای به مطالعه و کلاس ندارد اما بخاطر من وارد کلاس میشد و به تدریج به فعالیت های ادبی علاقمند میشد.لحظات زندگی من در کانون ترکیبی از شعر و رنگ و کتاب است که با لبخند بچه ها گره خورده و همین مسئله باعث شده نور عشق و برکت به زندگی من سرازیر شود.

وی تصریح کرد: کانون مکانی است که به بچه ها کمک می کند تا به شناخت درستی از خودشان برسند.در واقع مربی به کودک کمک می کند تا در مسیر رشد شخصیت و پرورش استعدادهای نهفته اش قرار بگیرد.مربی کانون می تواند زندگی بچه ها را متحول کند.بسیاری از نویسندگان کانون مثل مصطفی رحماندوست، جمال الدین اکرمی و فرهاد حسن زاده خودشان در کودکی عضو کانون بوده اند و در دامان مربیان کانون پرورش و رشد یافتند.آنها بعدها توانستند در اجتماع موفق ظاهر شوند، دردهای اجتماع را درک کنند و آن را انعکاس بدهند.شما نمی توانید در ارتباط با کودکان موفق باشید مگر اینکه خودتان نیز کودک درون فعالی داشته باشید در این صورت می توانید لحظات قشنگی برای خودتان و بچه ها خلق کنید.زندگی در کانون یعنی همنشینی با کودکان که پاک ترین انسان های روی کره زمین هستند.

راحله حاجی نیا صحبت با نویسندگان کتاب را بخش جذابی از کارش دانست و گفت: هنگامی که در سنین کودکی بودم بعد از مطالعه هر کتابی، دوست داشتم با نویسنده اش در مورد کتاب حرف بزنم.البته وقتی بزرگتر شدم با نویسنده های زیادی که حتی در دوران نوجوانی کتاب هایشان را خوانده بودم حرف زدم اما این مسئله در کانون به شکل بسیار هدفمندانه تری رخ می دهد.ما هر ساله در کانون برنامه ای بنام “نقد دو پنجره” داریم، به این صورت که کتابی در حوزه نوجوان انتخاب می شد و ما آن کتاب را نقد و بررسی می کردیم.در فصل پاییز، نویسنده کتاب به مرکز استان دعوت میشد و ما بچه ها را به اداره کل می بردیم و با نویسنده صحبت می کردیم و چون این مسئله یکی از رویاهای نوجوانی من بود برایم بسیار هیجان انگیز بود.البته امسال با توجه به شرایط کرونا چنین امکانی وجود ندارد اما در تابستان با نقد کتاب “صوفی و چراغ جادو” با حضور نویسنده در فضای مجازی، سعی کردیم بچه ها این تجربه جالب را از دست ندهند.

وی در بخش پایانی گفتگو ضمن تشکر از همکارانش خانم رحمانی و خانم رشید در کانون پرورش فکری بستک گفت: همکاران من خالصانه و عاشقانه برای شکوفایی و رشد کودکان این منطقه می کوشند.همچنین خانم غلام زاده کارشناس ادبی استان که در تمام این سالها با صبوری و مهر در کنار من و بچه ها بودند تا بتوانیم جادوی کلمات را لمس و احساس زیباتری را تجربه کنیم و از نوشتن و خلق کردن لذت ببریم.امیدواریم توانسته باشیم گوشه ای کوچک از فعالیت ها و فواید کانون را منعکس کرده باشیم.

انتهای پیام / ش.ز