به گزارش پایگاه خبری بستک نیوز، حجت الاسلام والمسلمین یونس قائدی امام جمعه بستک در جلسه شورای فرهنگ عمومی با اشاره به تکریم ارباب رجوع اظهار داشت: ما وقتی به آموزه های دینی خود نگاه می کنیم این مسئله مورد تاکید بزرگان دین ما بوده است چون همیشه در هر برنامه ای، یکطرف قضیه مردم هستند و تصمیم گیرنده ها نیز از جنس مردم اند.

وی با بیان چند مولفه در تکریم ارباب رجوع افزود: انسان وقتی چارچوب زندگی اش مشکلی ندارد با خیالی آسوده مدیریت می کند، بیشتر از انتقادات عبرت می گیرد و بیشتر انتقاد می شنود.اما زمانی که دچار مشکلی شد صبر و حوصله کمتری دارد.

امام جمعه بستک، پایبندی به اخلاق اسلامی را یکی از مولفه های تکریم ارباب رجوع دانست و گفت: ارزش وجودی یا کمال هستی انسان، در سنجش و مقایسه با موجودات دیگر مشخص می گردد و اگر انسان ها به کمال واقعی خود در سایه اخلاق و رفتار انسانی رسیدند آن موقع دارای ارزش شده و از موجودات دیگر برتر خواهند بود.

وی تصریح کرد: اگر مدیر یا کارشناس اداره، اخلاق اسلامی را مراعات کند قطعا با خیال راحت کار ارباب رجوع انجام می گیرد.سرآمد این اخلاق حسنه شخص پیامبر اسلام (ص) است همانطور که خداوند در آیه ۲۱ سوره احزاب فرموده «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ» ، لذا برای کسانی که در راه خدمت به مردم بوده و همواره با آنان در ارتباط و مراوده هستند سزاوار است که به آن بزرگوار از نظر رفتار و کردار اقتدا کنند تا هم خشنودی خداوند را جلب و هم رضایت مندی مردم را فراهم آورند.

حجت الاسلام والمسلمین قائدی، خلوص نیت در انجام وظیفه را یکی دیگر از مولفه های تکریم ارباب رجوع دانست و افزود: حتی اگر کار ارباب رجوع انجام نشود چون نیت انجام کار را داشته ایم ارباب رجوع با رضایت از محیط کار ما خارج می شود.

وی تاکید کرد: کسی که دارای خلوص نیت است همه اعمال، گفتار و رفتارش را فقط از روی اخلاص و برای رضای خدا انجام می دهد.مخلصین، هدف از خدمت به مردم و جامعه اسلامی را خشنودی خداوند قرار می دهند در نتیجه کار و وظیفه شان ارزش معنوی به خود می گیرد چرا که زیبایی عمل به ارزش معنوی آن است و ارزش معنوی نیز در گرو اطاعت خدا و کار را به خاطر رضای او انجام دادن است.

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بستک در ادامه، خوش رفتاری با ارباب رجوع را از دیگر مولفه ها بیان داشت و گفت: از آنجایی که ارباب رجوع ها یکسان نبوده و از قشر خاصی نیز نیستند، بلکه از نظر خصایص انسانی و اخلاقی با یکدیگر متفاوتند به همین لحاظ، کارکنان ادارات نیز باید از سعه صدر، بردباری، عطوفت و مهربانی برخوردار باشند تا بتوانند با ارباب رجوع برخورد توام با احترام و عطوفت و درخور شان و مقام آنان داشته باشند و همواره باید به توقعات قانونی و شرعی شان نیز توجه نمایند.

وی با اشاره به برخورد توام با تواضع و احترام افزود: تواضع و فروتنی یکی از اوصاف پسندیده ای است که کسانی که در راه خدمت به مردم هستند باید به آن مزین باشند.کارکنان نظام اداری نیز که دائما با مردم در ارتباطند باید به آن توجه لازم را مبذول دارند و هیچ گاه با ارباب رجوع، برخورد توام با غرور نداشته باشند.

نماینده ولی فقیه در شهرستان بستک در بخش دیگری از سخنان خود، برخورداری از توانمندی و تخصص را مورد بحث قرار داد و ابراز داشت: حکومت ها زمانی از استحکام بیشتری برخوردار خواهند بود که در بخش قانون گذاری و اجرا، افراد متخصص و مجرب حضور داشته باشند.در واگذاری کارها، علاوه بر تعهد و ایمان، داشتن دانش و تخصص نیز شرط است چرا که اگر کسی بدون آگاهی و تخصص اقدام به انجام کاری کند، نه تنها عملش سبب بازدهی نخواهد شد، بلکه ممکن است موجب کاستی و آسیب رسانی نیز شود.از دیدگاه حضرت علی (ع) نیز ارزش هر کس به توانایی انجام اموری است که به او محول می شود.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در ادارات خدمت می کنند باید نسبت به کار خود آگاهی و تخصص داشته باشند و زمانی که ارباب رجوع برای امور خود به آنها مراجعه می کند، بدانند چه کنند و چه وظیفه ای بر عهده شان است تا رضایت ارباب رجوع را فراهم آورند.

حجت الاسلام والمسلمین قائدی در پایان، اعضای جلسه و کارمندان ادارات را به داشتن نظم و انضباط در کارها توصیه کرد و گفت: اسلام با تشویق به نظم در امور زندگی، مسلمانان را به سرعت بخشیدن در رسیدن به هدف خویش تشویق کرده است.به طور کلی دینداری با بی نظمی تضاد دارد.عنصر نظم، جامعه را به صورت یک سیستم با اجزای به هم مرتبط، سازمان می دهد و حیطه وظایف هر کس را معین می کند.اگر نظم و انضباط در هر اجتماعی بر تمام افراد و نیز موسسات آن حاکم باشد آرامش، امنیت و رضایت مندی تمام مردم را به دنبال خواهد داشت.از این رو برای برقراری نظم در جامعه، باید همه کارکنان در ادارات و سازمان ها به این مقوله توجه لازم را داشته باشند و اینگونه نباشد که ارباب رجوع به آنها مراجعه کند و آنها مشغول کارهای شخصی خود یا کارهایی که مربوط به آنها نیست باشند.چنین وضعیتی بی گمان ارباب رجوع را خسته و سرگردان می کند و موجبات نارضایتی آنان را فراهم می آورد.

وی افزود: کارمندان باید در کارهای خود نظم را رعایت کنند و زمان فعالیت خود در اداره را فقط به مردم و ارباب رجوع اختصاص دهند چرا که برای برقراری نظم و آرامش در جامعه، باید از موسسات و ارگان ها شروع کرد و برقراری نظم در همین واحدها، باعث آرامش روانی کل جامعه شده و عدم رعایت آن، امنیت روانی و آرامش فردی را مختل می سازد.

در ادامه این جلسه سید شمس الدین حسینی قتالی فرماندار شهرستان بستک با اشاره به خطر شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه و نامعلوم بودن مدت زمان آن تاکید کرد: پیشگیری و مقابله با کرونا باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.مسئولین در این برهه حساس که جامعه درگیر این بیماری منحوس می باشد با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به مشکلات مردم در اسرع وقت رسیدگی نمایند.

وی افزود: مسئولیت مدیران، بخاطر مرتفع نمودن مشکلات مردم است و نکته حائز اهمیت این است که بایستی احترام و تکریم ارباب رجوع سرلوحه کار مسئولین قرار بگیرد.

نماینده عالی دولت در بستک در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از زحمات چند ماه گذشته مجوعه کادر درمان در راستای مقابله با کرونا، از تلاش ها و خدمات مدیر شبکه بهداشت و درمان و رییس بیمارستان قدردانی کرد.

قابل ذکر است که این جلسه، اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال ۱۳۹۹ بود که در سالن فرمانداری برگزار شد.در پایان جلسه، اعضا به ارائه نکته نظرات خود پرداختند.

عکاس : شهاب زمانی

انتهای پیام / ش.ز